Standaardisering en automatisering
Om te beginnen, waar hebben we het over als het gaat om major incidents? Een goed voorbeeld is een storing van iDeal. Het is dan belangrijk dat er snel intern gecommuniceerd wordt naar de juiste afdelingen/ collega’s. Tot voor kort was dit proces ingericht met behulp van MS Access. Dit voldeed, maar het Communicatieteam zocht naar een toekomstbestendige workflow. Vernieuwing in dat opzicht was wenselijk. Want al liep de workflow goed binnen MS Access, het had ook beperkingen. Zo wordt de tool verder niet ondersteund binnen de Rabobank, wat standaardisatie in de weg zat. Mede daardoor kwam de continuïteit in de knel; iemand anders (bv. nieuwe collega) moet zich een bepaalde werkwijze snel eigen kunnen maken. En dat is een stuk eenvoudiger met een breder draagvlak.
Het Communicatieteam, onder leiding van continuity managers Kor en Geert, onderzochten samen de mogelijkheden om de major incidents-workflow over te hevelen naar een Power App binnen het Microsoft Power Platform. Een logische keuze, aangezien er binnen de Rabobank hard aan de weg wordt getimmerd op dit platform.
Aan de slag
De bestemming was duidelijk, nu de route nog. Al snel werd duidelijk dat hulp van buitenaf geen overbodige luxe was. Dat realiseerde Kor zich ook: “Ik had online al het een en ander gezien en zelf wat functionaliteiten gebouwd met low-code & no-code. Maar als je echt maatwerk zoekt, kom je er al snel achter dat het wel een stukje verder gaat.”
In samenwerking met Get-Responsive kwamen Kor en Geert vervolgens in contact met Cloudigy. “Samen met Cloudigy zijn we aan de slag gegaan. We liepen direct tegen een steile leercurve aan. Maar door wekelijks overleg en de uitdagingen te bespreken hebben we heel concreet stappen gezet. Inmiddels hebben we alle kennis in huis om zelf de draad verder op te pakken. Cloudigy heeft een soort kapstok aangeleverd waar we nu zelf onze jassen aan ophangen.”
Sneller schakelen met werken in de Cloud
Uiteindelijk is veel van de functionaliteit hetzelfde gebleven, maar heeft Cloudigy het Communicatieteam geholpen door de eerste Power App te realiseren. Naast het grote voordeel van standaardisatie en uniformiteit tussen het team en de rest van de organisatie, heeft de Power app een handig visueel aspect. Ook zijn er nieuwe koppelingen gemaakt met andere systemen om belangrijke data op te halen. En, niet geheel onbelangrijk, een Power App draait in de Cloud, wat zorgt voor veel flexibiliteit. Zo kunnen de medewerkers een eerste incident-notificatie voortaan onderweg vanaf een mobiel apparaat versturen.
Met deze vernieuwde aanpak en de kracht van het Microsoft Power Platform kan het Communicatieteam bij de Rabobank efficiënter en effectiever reageren op grote incidenten, waardoor de communicatie binnen de bank aanzienlijk is verbeterd. Dit is een belangrijke stap vooruit in het streven van de Rabobank naar automatisering en modernisering.
Vraagstelling
Hoe kunnen we de oude major incidents-workflow verhuizen naar het Microsoft Power Platform?