Hoek en Blok’s slimme Prinsjesdag AI-chatbot

Hoek en Blok maakt het werknemers, ondernemers en DGA’s makkelijker om snel duidelijkheid te krijgen over wat Prinsjesdag voor hen betekent. In samenwerking met Cloudigy introduceerde het bedrijf de tijdelijke AI-chatbot genaamd PIM, waarmee ondernemers in eenvoudige bewoordingen antwoord krijgen op hun vragen over nieuwe fiscale maatregelen.

Vanuit de behoefte aan directe, betrouwbare informatie

Voorheen was het jaarlijkse Prinsjesdag-nieuws een tijdrovende klus voor het fiscale team van Hoek en Blok. Veel vragen van klanten kwamen direct na de bekendmaking van de nieuwe maatregelen, wat het team ertoe dwong samenvattingen en adviezen snel beschikbaar te maken. Hoek en Blok merkte dat ze elk jaar opnieuw kostbare tijd verloren aan het opstellen van informatie die vooral klanten kunnen begrijpen in de context van hun eigen positie, vertelt Theodore, intern AI-adviseur bij Hoek en Blok.

Daarom besloot Hoek en Blok om de stap te zetten naar een slimme chatbot, genaamd PIM. De chatbot beantwoordde  direct vragen van klanten en bood hun een concreet overzicht van relevante beleidswijzigingen. Daarmee voorziet de chatbot in een directe en toegankelijke informatievoorziening, zodat klanten geen ingewikkelde teksten hoeven doorploegen. Mocht PIM het antwoord niet paraat hebben, dan geeft hij dat eerlijk aan zonder antwoorden te verzinnen zoals veel andere AI-chatbots op dit moment nog wel vaak doen.

 

De chatbot als extra hulp met betrouwbare informatie

De chatbot draaide binnen twee weken 507 sessies met klanten. Doordat de chatbot op basis van zorgvuldig geselecteerde databronnen werkt, is hij altijd up-to-date en betrouwbaar. Met PIM is Hoek en Blok hierdoor niet alleen in staat om snel te reageren, maar ook zich te positioneren als een pionier in technologische innovatie binnen de financiële sector.

 

De chatbot heeft Hoek en Blok de mogelijkheid gegeven om efficiëntie en klantvriendelijkheid te combineren. “Dit initiatief heeft ons echt vooruitgeholpen. We besparen tijd en kunnen ons meer focussen op onze klanten. We willen AI zeker opnieuw gaan toepassen binnen Hoek en Blok in de toekomst” zegt Theodore.

Blik op de toekomst

De implementatie van de chatbot verliep vlekkeloos. Toch ziet Hoek en Blok nog verdere mogelijkheden om de chatbot te verfijnen. Zo wil het team de chatbot meer persoonlijkheid geven en de laadtijd nog verder verkorten, zodat de gespreksflow beter aansluit bij de verwachtingen van klanten. PIM toont aan hoe technologie en klantgerichtheid hand in hand kunnen gaan en bevestigt de positie van Hoek en Blok als vooruitstrevende adviseur die klaar is voor de toekomst.

Vraagstelling

Hoe geven wij werknemers, ondernemers en DGA’s eenvoudig en snel duidelijkheid over wat Prinsjesdag voor hen betekent?

Gebruikte technieken

CoPilot Studio

Power Apps

Outlook

Behaalde voordelen

Snel vragen van klanten beantwoorden.

Klanten altijd accurate informatie geven gebaseerd op eigen bronnen.